ISO 9001:2015 – Patru noi aspecte cheie

pieces-1309598-640x480In opinia mea sunt patru aspecte cheie pe care  ISO 9001:2015 le aduce ca noutati in sistemul de management al calitatii:

1. Structura de capitole si terminologia.

Structura de capitole si terminologia va fi comuna tuturor standardelor de sisteme de management. Principalul avantaj este faptul ca sistemele de management vor fi mult mai usor de integrat. Structura comuna a standardelor va permite gasirea facila a cerintelor similare din diferite standarde.

2. Abordarea procesuala si contextul organizatiei

Acum standardul ISO 9001:2015 are cateva cerinte de baza. Aceste cerinte de baza permit  organizatiilor sa-si stabileasca sistemul de management in functie de orientarea sa strategica. Alinierea sistemului de management al calitatii cu strategia companiei este un aspect pe care l-am urmarit in fiecare proiect de consultanta la care am lucrat.

ISO 9001:2015  are o clauza ce impune intelegerea contextului organizational. In urma analizei  si intelegerii contextului organizational sistemul de management n-are cum sa fie paralel cu orientarea businessului. Daca aceasta clauza de standard va fi auditata riguros cred ca incidenta sistemelor de management vandute ca si pachet de documentatie va scadea.

3. Planificarea – “risk based thinking”

Planificarea in ISO 9001:2015 are la baza identificarea riscurilor si initierea actiunilor necesare pentru a preveni manifestarea acestora. De asemenea sunt cerute actiuni se adreseaza oportunitatilor.

4. Produse si servicii 🙂

In sfarsit, in textul standardului ISO 9001 : 2015 apare sintagma “produse si servicii”. Termenul de produs nu face referire si la servicii ca pana acum. Lucrul asta simplifica intelegerea standardului, in opinia mea.

Tranzitia la ISO 9001:2015

Cei de la BSI au publicat un ghid de tranzitie la noul ISO 9001:2015.

Ghidul il gasiti aici . Ghidul de tranzitie la noul ISO 9001 este o lectura agreabila si ofera informatii cu caracter general.

Ghidul de tranzitie la ISO 9001:2015 abordeaza:

  1. Conceptul PDCA (Plan/Do/Check/Act);
  2. Avanatjele implementarii sistemului de management al calitatii in conformitate cu ISO 9001:2015;
  3. Fiecare capitol al standardului si ofera cateva descrieri;
  4. Descrie informatiile ce trebuie sa fie documentate;
  5. Echivalenta intre clauzele versiunii ISO 9001:2008 vis a vis de versiunea ISO 9001:2015.
  6. Materiale de marketing ale BSI :))

Sper sa va foloseasca.

Ce ati vrea sa modificati in structura sistemului de management pe care il aveti deja implementat? Credeti ca, pentru aceasta tranzitie la ISO 9001:2015, este necesar sa apelati la consultanti ?

 

ISO 9001:2015

ISO 9001:2015. Documentatie. Certificare. Implementare. Sistem de management. Consultanti. Auditori. Organisme de certificare.

ISO 9001:2015. Documentatie. Certificare. Implementare. Sistem de management. Consultanti. Auditori. Organisme de certificare.

Cum piata de consultanta ISO este in stadiul de “3 la leu, ca patrunjelu’ ” de ani buni incoace, ma intreb “Oare cat timp va dura pana vor aparea oferte “bomba” pentru un pachet de documente ce garanteaza certificarea conform ISO 9001:2015?”.

Da. ISO 9001:2015. Anul asta, in toamna o sa apara mult asteptatul ISO 9001:2015.

Acum avem la dispozitie ISO 9001:2015 FDIS (final draft), o forma aproape finala a standardului.

Istoria standardelor de tip ISO ne confirma faptul ca nu vor fi modificari majore de la stadiul “final draft” la stadiul “final”.

Banuiesc ca toti aveti idee despre ce modificari este vorba in aceasta noua versiune a standardului ISO 9001:2015 asa ca nu vreau sa ocup mult spatiu referitor la lucrul asta.

Vreau doar sa va cer sa ganditi, dragi consultanti, auditori, organisme de certificare , daca un client poate avea un plus de valoare de la un “pachet de documente ce garanteaza certificarea ISO” nepersonalizat, trimis pe mail organizatiei client.

Cred ca daca noi, astia din piata de consultanta si certificare ISO am avea mai mult curaj si discernamant astfel incat sa incercam sa educam macar o parte din potentialii clienti, si sa ii refuzam pur si simplu p-aia care vor “decat certificatul” am avea cu totii de castigat. Ce ziceti?

Comentati, va rog 🙂 !

 

Lantul de aprovizionare

lantul de aprovizionare

sursa foto: www.sxc.hu

Cand se implementeaza un sistem de management al calitatii in conformitate cu SR EN ISO 9001:2008 trebuie luata in calcul si configurarea unui proces de aprovizionare cu bunuri si servicii asa cum prevede standardul mai sus amintit.

De cele mai multe ori se poate considera ca o lista de evaluare a furnizorilor si comenzile de aprovizioinare emise catre furnizorii evaluati si aprobati sunt suficiente pentru a avea un lant de aprovizionare corect configurat.

Lucrul asta poate fi adevarat pentru multe firme ce-si implementeaza un sistem de management al calitatii in conformitate cu SR EN ISO 9001:2008 dar poate fi insuficient pentru altele.

In functie de specificul organizatiilor, iata trei aspecte importante ce ar mai trebui luate in calcul atunci cand proiectati un proces de aprovizionare avand la baza un sistem de management al calitatii in conformitate cu SR EN ISO 9001:2008.

1. Startul procesului de aprovizionare – definirea specificatiilor de aprovizionare. Aprovizionarea ar trebui sa demareze inca din timpul procesului de poriectare a unui produs/serviciu (se vor stabili specificatii tehnice ale pieselor de schimb, componentelor etc.);

2. Specificatiile tehnice. Specificatiile tehnice pentru produsele de aprovizionat ar trebui stabilite in organizatie, inainte de a contacta furnizorii;

3. Specificatiile legale. Specificatiile legale aplicabile produselor/serviciilor cu care urmeaza sa se aprovizioneze organizatia trebuie identificate si incluse in cerintele de achizitie (comenzi/contracte sau alte agreementuri).

Pentru mai multe detalii referitoare la sistemele de management ISO sau din domenii conexe, va invit sa va inscrieti la newsletterul nostru. Odata cu inscrierea la newsletter veti primi gratuit un ghid pentru intocmirea procedurilor unui sistem de management ISO.

Voi ce parere aveti? Ar mai trebui luat in calcul si alte aspecte atunci cand proiectati un proces de aprovizionare?

Astept comentariile voastra aici, pe blog.

Etica unui auditor

Sursa foto: www.sxc.hu

Un auditor (dar și o organizație care prestează servicii de audit) ar trebui să se ghideze in desfășurarea activității sale după niște principii morale și profesionale specifice.

Astfel, auditorii trebuie:

– să nu prezinte greșit calificările sau competența lor

– să acționeze doar în interesul organizației și al clienților săi;

– să fie imparțial;

– să trateze în mod confiențial informațiile cu care intră în contact în timpul unui audit;

– să informeze organizația de care a fost angajat de orice legături sau interese ce ar putea duce la o evaluare greșită a sistemului de auditat.

Acestea sunt doar câteva aspecte etice ce ar trebui să ghideze munca unui auditor.

Dacă serviciile unui auditor vă sunt oferite “la pachet” cu serviciile consultantilor pe care îi angajați atunci ar fi bine să renunțați le serviciile amândurora pentru că, în acest caz, consultantul este interesat doar să vă servească niște hârtii pe care “auditorul” să le consemneze pentru a vă servi certificatul, FĂRĂ însă a aduce un plus de valoare organizației voastre.

Așa că deschideți bine ochii dacă vreți să beneficiați cu adevărat de pe urma proceselor de consultanță și audit.

Urmăriți-ne și pe Facebook