Chestionarul de audit – avantaje si dezavantaje

sursa foto: sxc.hu

Salut!

Azi vă propun să analizăm un picuț necesitatea și utilitatea chestionarelor de audit.

Standardul ISO 19011, ediția din 2003 (poate că același lucru este scris și în cel nou dar nu stiu cu siguranță pentru că încă n-am intrat în posesia lui), se spune că:

Membrii echipei de audit trebuie să […] pregătească documente de lucru după cum este necesar pentru referință și pentru înregistrarea procedurilor de audit. Astfel de documente pot include: liste de verificare….

Acest lucru ne duce cu gândul la faptul că existența listelor de verificare (chestionare de audit, checklist sau spuneți-le cum vreți) nu este o necesitate dar că acestea pot face parte din documentația unui audit.

Din experiență vă spun că aceste chestionare sunt folosite în multe organizații pentru a ghida auditorul prin sistemul de management al organizației fără ca acesta să omită anumite aspecte ale organizației respective.

Ca și avantaje ale utilizării chestionarelor de audit putem enumera:

– oferă asistență auditorului (pot fi reduse la minim situațiile cand auditorul omite abordarea unor aspecte ale sistemului de management auditat);

– asigură desfășurarea unui audit sistematic, structurat și complet;

– asigură dovezi obiective referitoare la efectuarea auditului;

– este considerata o înregistrare a sistemului de management.

Cu toate avantajele enumerate mai sus, chestionarele de audit, dacă sunt prost realizate, dacă lipsesc cu desăvârșire sau dacă sunt prost utilizate pot duce la următoarele situații:

– pot încetini procesul de audit (dacă sunt reluate aspecte ale sistemului de management);

– pot să nu aducă un plus de valoare sau pot să nu abordeze aspecte ale sistemului de management implementat (mai ales dacă chestionarele respective sunt unele generice);

– pot intimida persoana auditată;

– pot ține loc de planificare a auditului (lucru total neindicat);

Ca și concluzie putem spune ca chestionarele de audit au avantaje și dezavantaje. Sunt mulți factori ce pot influența utilitatea chestionarelor, aceștia pornesc de la lipsa de exepriență a auditorului, calitatea chestionarului in sine etc.

Nu uitați să vă abonați la Nesletterul nostru pentru a primi informatii exclusive referitoare la sisteme de management ISO.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.