Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a treia

Ultima parte din seria de articole referitoare la procedurile obligatorii cerute de ISO 9001:2008.

1. Actiuni corective

Actiunea corective reprezinta acea actiune prin care se elimina cauza unei neconformitati constatate (standardul ISO 9000:2005, defineste actiunea corectiva ca fiind: Actiunea de eliminare a cauzei unei neconformitati detectate sau a altei situatii nedorite).  Standardul ISO 9001:2008 ne cere, pe langa eliminarea neconformitatii (corectie), sa eliminam si cauzele de aparitie ale neconformitatilor constatate pentru a impiedica reaparitia lor.

Procedura de actiuni corective trebuie sa cuprinda prevederi referitoare la:

– analizarea neconformitatilor;

– determinarea cauzelor neconformitatilor;

– evaluarea necesitatii de a intreprinde actiuni (din analiza neconformitatilor sesizate se poate ajunge si la concluzia ca o actiune corective intreprinsa de companie este inutila);Actiune corectiva

– identificarea si implementarea actiunii necesare (din experienta, va spun ca cea mai comoda actiune corectiva pe care o puteti lua este instruirea personalului pe diferite teme, asta nu inseamna ca este si actiunea corective optima);

– analizarea eficacitatii actiunii corective intreprinse. Aici este iar o mare dezbatere intre practicieni. Standardul ne permite, foarte clar sa verificam eficacitatea actiunii corective in ce maniera ne dorim. Sunt unii auditori care nu vor sa inteleaga asta si solicita in continuare “dovezila auditului de eficacitate intreprins”, asta insemnand inregistrarile caracteristice unui audit – plan, raport de audit etc. Daca aveti ghinionul sa va intalniti cu un astfel de auditor…incercati, cu standardul in brate, sa va arate unde, in clauza 8.5.2 – Actiuni corective, vi se impune un astfel de audit.)

2. Actiuni preventive

Ultima clauza ce solicita procedura. Clauza face referire la neconformitatile care inca n-au aparut. Cerintele sunt similare ca cele expuse mai sus – Actiuni corective. Din acest motiv va recomand ca actiunile corective si actiunile preventive sa faca obiectul unei singure proceduri.

Procedura de actiuni preventive trebuie sa reglementeze urmatoarele activitati:

– determinarea cauzelor neconformitatilor potentiale (articolul asta se poate aplica si in cazul neconformitatilorActiune preventiva potentiale);

– evaluarea necesitatii de intreprindere a actiunilor de impiedicare a aparitiei eventualelor neconformitati;

– identificarea si implementarea actiunilor necesare;

– inregistrarea rezultatelor actiunilor intreprinse;

– analizarea eficacitatii actiunilor preventive intreprinse.

Daca v-a placut articolul va invit sa comentati, daca nu v-a placut articolul va invit sa comentati, daca va este indiferent articolul va invit sa comentati si sa spunteti ce v-ati dori sa cititi pe blog.

De asemenea, va invit pe pagina noastra de facebook pentru a putea socializa mai cu spor.

1 thought on “Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a treia

  1. Pingback: Tweets that mention Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a treia « Business Advising Team -- Topsy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.