Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a doua

Partea a doua a povestii noastre despre procedurile obligatorii impuse de standardul SREN ISO 9001:2008 va aduce clarificari asupra procedurarii activitatii de audit intern si controlului produsului neconform.

1. Audit intern

Clauza 8.2.2. a ISO 9001:2008 ne prezinta cerintele ce trebuie sa le indeplinim pentru a desfasura un audit intern al sistemului de management al calitatii. Aici este foarte mult de scris si, desi avem de aface cu cerintele unui standard, sunt foarte multe diferente de opinie. Desi in cadrul acestei clauze ni se face o trimitere catre un ghid pentru auditurile interne ale sistemului de management al calitatii si mediului, am intalnit auditori care trateaza cerintele din ghid ca pe unele imperative si, oricat de mult, m-am chinuit sa le explica ca nu sunt CERINTE ale ISO 9001, sunt INDRUMARI ale ISO 19011, n-am avut sorti de izbanda in a le modifica parerile preconcepute….dar asta este alta istorioara :).

Procedura care defineste procesul de audit intern in cadrul unei organizatii trebuie sa defineasca urmatoarele aspecte:

– Planificarea si programarea auditurilor. Asta inseamna ca procedura trebuie sa prevada modalitatea in care se programeaza auditurile in companie (cel putin un audit al intregului sistem de management/an). In functie de auditurile programate, trebuie intocmite unul sau mai multe planuri de audit in care se stabilesc domeniul de aplicare, obiectivele auditului, se planifica procesele auditate in fiecare departament, criteriile de audit aferente precum si metodele folosite;Chestionar de audit

– Procedura trebuie sa defineasca modalitatea de alegere a auditorilor astfel incat acestia sa asigure impartialitatea procesului de audit (un auditor nu-si poate audita propria sa activitate). Auditorii trebuie sa fie numiti prin decizie din partea managementului si ar trebui sa beneficieze de instruire adecvata;

– Procedura trebuie sa defineasca modalitatile de planificare, efectuare si raportare a auditurilor efectuate (trebuie definite inregistrarile utilizate in etapele de programare/planificare, executare si raportare a auditului).

2. Controlul produsului neconform

Produsul neconform este acel produs care nu este conform cu cerintele exprimate de client sau exprimate in standarde de calitate ale companiei producatoare sau ale autoritatilor abilitate. In situatia in care ne intalnim cu un astfel de produs, trebuie sa stim cum sa il tratam. Pentru a sti in ce fel trebuie tratate produsele neconforme, standardul ne cere sa implementam o procedura care sa descrie clar modalitatile de tratare ale produselor neconforme. Inainte de a intra in amanunte referitoare la procedura de control al produselor neconforme, trebuie precizat ca standardul ISO 9001, prin produs intelege orice rezultat al unui proces, indiferent daca este sau nu tangibil, deci in sfera produselor, din punct de vedere al ISO, trebuie sa includem si serviciile (de exemplu, pentru o companie distribuitoare de produse alimentare, produsul ei este, de fapt, serviciul de sitributie; pentru un service auto, produsul sau nu este un automobil care functioneaza ci serviciul prestat prin care un automobil defect a fost reparat).

Haideti sa vedem ce trebuie sa cuprinda o procedura pentru controlul produsului neconform:neconformitate

– modalitatea de identificare si control al unui produs neconform identificat. Daca am identificat un produs neconform acesta trebuie identificat si izolat fata de celelelate produse pentru a putea impiedica utilizarea lui neintentionata.

– definirea modalitatilor de tratare a produsului neconform identificat. Modalitatile de tratare a produsului neconform sunt mentionate in standardul ISO 9001:2008.

In curand voi publica si partea a treia a articolului, pana atunci, ca sa nu va plictisiti, urmariti-ne pe facebook sau pe twitter.

One thought on “Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a doua

  1. Pingback: Tweets that mention Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a doua « Business Advising Team -- Topsy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *