Succesiunea si interactiunea proceselor pentru to(n)ti !

Standardul SREN ISO 9001:2008 spune in cadrul clauzei 4.1 – Cerinte Generale ca trebuie sa determinam procesele precum si succesiunea si interactiunea acestora. Orice proces de implementare a standardului SREN ISO 9001:2008 presupune si identificarea acestei succesiuni de procese.

La ce ne foloseste?

– sa determinam care sunt clientii si furnizorii interni ai unor procese;ISO 9001 Succesiunea si interactiunea proceselor

– sa determinam care sunt inputurile si outputurile unui proces;

– sa cunoastem procesele si natura acestora;

Cum se face?

– determinam procesele companiei;

– determinam procesele externalizate ale companiei – da, in cadrul hartii proceselor trebuie identificate si procesele externalizate!!! (inclusiv procesele de implementare ISO, audit intern etc.)

– clasificam procesele companiei dar si cele externalizate in functie de natura lor, impartindu-le in procese de planificare, efecutie, verificare si imbunatatire, da ati ghicit in functie de fazele ciclului de imbunatatire continua PDCA (sau ciclul Deming cum mai este el cunoscut);

– desenam harta proceselor in functie de procesele identificate mai sus si de categoria din care acestea fac parte.

Tips and tricks:

– Intotdeauna procesele de productie sunt in categoria proceselor de executie – etapa “DO” a ciclului PDCA;

–  Intotdeauna procesele de planificare si asigurare resurse (planificare productie, management al resurselor umane, investitii etc.) vor face parte din categoria proceselor de planificare – etapa “Plan” a ciclului PDCA ;

– Intotdeauna procesele de verificare si monitorizare (audit intern, controlul neconformitatilor, actiuni corective/preventive, monitorizare finala, evaluarea satisfactiei clientilor etc.) vor face parte din categoria proceselor de verificare – etapa “Check” din ciclul PDCA;

– Intotdeauna procesele de luare a deciziilor (analiza sistemului de managemnt) vor face parte din etapa “Act” a ciclului PDCA;

– Cand desenati harta proceselor trebuie sa identificati PROCESELE, nu PROCEDURILE (asa cum sfatuiesc unii consultanti si auditori), clauza de standard SR EN ISO 9001:2008 cere interactiunea proceselor nu interactiunea procedurilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.