Resurse umane – procesul de instruire

Orice companie trebuie sa includa in procesele sale de dezvoltare si o componenta ce face referire la resursele umane disponibile. Daca tot avem resurse umane la dispozitie, trebuie sa facem orice ne sta in putinta sa le dezvoltam continuu.

O parte importanta a dezvoltarii personalului o constituie instruirea acestuia. Din perspectiva standardelor ISO (mai ales a standardului SR EN ISO 9001:2008), instruirea personalului trebuie sa ocupe un rol important in intreg sistemul de management.

Instruirea personalului face obiectul subclauzei 6.2.2. a standardului SR EN ISO 9001:2008.

Iata ce trebuie avut in vedere atunci cand va propuneti sa abordati aceasta clauza:

1. Planificarea instruirii.

Planificarea trebuie sa fie facuta cat mai responsabil pentru ca aceasta poate contine planificari de costuri, alocari de personal s.a.m.d. Referitor la acest pas, trebuie sa generati o inregistrare la inceputul fiecarui an in care sa va planificati: tematia de instruire, personalul de instruit, instructorul (fie ca este un instructor intern, fie ca este un instructor angajat), durata instruirilor, data de desfasurare a instruirilor etc.

In practica se accepta si pot exista cazuri de instruiri neplanificate. De exemplu daca s-a depistat o neconformitate si actiunea corectiva initiata presupune si instruirea personalului, instruirea aceasta nu trebuie sa fie si planificata. Daca avem angajati noi, acestia trebuie instruiti…nici aceasta instruire nu trebuie sa fie una planificata.

2. Instruirea propriuzisa.

Indiferent de forma instruirii care are loc (interna/externa), voi trebuie sa obtineti dovezi ale faptului ca personalul respectiv a fost instruit. Daca vreti si va este mai usor, puteti prevede in procedura voastra ce inregistrari se obtin in urma instruirilor interne si ce inregistrari trebuie obtinute in urma instruirilor externe. De cele mai multe ori, in intern se folosesc procese verbale de instruire iar extern sunt utilizate acele certificate de participare la curs.

3. Evaluarea eficacitatii instruirii.

Odata finalizata instruirea propriuzisa nu trebuie sa considerati si procesul de instruire ca fiind finalizat. Evaluarea eficacitatii instruirii constituie o parte extrem de importanta in procesul de instruire si dezvoltare resurse umane. Aceasta etapa se poate desfasura de mai multe maniere, personalul se poate testa, personalului i se pot observa actiunile de dupa instruire pentru a determina daca si-au imbunatatit activitatea sau nu…

Aceasta evaluare a eficacitatii instruirii poate furniza o multime de informatii despre personalul nostru si despre metodele de instruire ce functioneaza (sau nu) asupra acestuia. In baza rezultatelor evaluarilor se pot lua decizii importante: metodele viitoare de instruire, tematica de instruire, metodele de testare etc.

Voi ce parere averi despre procesul de instruire vaut din prisma standardelor ISO? Astept aici comentariile voastre. De asemenea va astept si pe facebook pentru a mai sta un pic la palavre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.