Articolul va arata cum puteti determina cu exactitate cauza unei neconformitati identificate in sistemul de management implementat.
1. Conceptul de neconformitate
Atunci cand parcurgeti un proces de implementare ISO (fie ca este vorba de ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 etc.) la un moment dat va veti lovi de conceptul de neconformitate.
Standardul ISO 9000:2005 defineste termenul „neconformitate” ca fiind o neindeplinire a unei cerinte.
Standardul ISO 9001:2008 cere ca neconformitatile sa fie identificate, eliminate si, mai mult de-atat, cauza de aparitie a lor sa fie eliminata.
2. De ce este important sa identificam cauzele radacina ale neconformitatii
Buuun, acum, daca va doriti o implementare ISO (orice fel de sistem de management – calitate/mediu/ohsas etc.) corecta trebuie sa identificati si sa va asumati cauzele radacina ale neconformitatilor identificate.
Cauza radacina a neconformitatii este importanta pentru ca odata cu eliminarea va asigurati, intr-o buna masura, de faptul ca neconformitatea identificata nu se va mai repeta.
3. Tehnica celor 5 „de ce?” (Five whys tehnique)
Cea mai comuna tehnica de identificare a cauzelor radacina ale unei neconformitati o reprezinta Tehnica celor 5 „de ce?” (Five whys tehnique).
„Tehnica celor 5 de ce?” (Five why tehnique) este o tehnică utilizată în faza de analiză a neconformitatii identificate intr-un sistem de management.
Metoda se aplica intreband în mod repetat “de ce?” (de cinci ori, de regula) pana cand se ajunge la radacina cauzei neconformitatii. Desi aceasta tehnica se numeste “„Tehnica celor cinci de ce?”, in functie de natura neconformitatii identificate, puteti determina cauza radacina punand intrebarea de mai puţine sau mai multe ori.
Cam asta este tehnica celor 5 “de ce?”. Simplu, nu? Astept parerile voastre aici, la sectiunea “comments”
Pentru mai multe detalii puteti sa ne contactati la: office@consultant-iso.ro sau sa vizitati site-ul http://consultant-iso.ro
Marinel Androne
ISO Advisor
0722550579
Pingback: Proceduri obligatorii pe intelesul tuturor – partea a treia « Business Advising Team